odna110
نظامی 110
تمام تسلیحات معرفی شده در این وب مورد استفاده در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.
 
در آغاز حمله نظاميان رژيم سرنگون شده بعثي‌ عراق به مرزهاي مقدس جمهوري اسلامي ايران، يگان‌هاي هوا درياي نيروي دريايي ارتش مستقر در منطقه عملياتي آبادان و خرمشهر، از جمله طلايه ‌داران مقابله با نيروهاي متجاوز بودند. 
هواناوهوادريا يكي از يگان‌هاي عملياتي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران است كه از اسكادران‌هاي بال ثابت، بالگرد و هواناو تشكيل شده است.
پس از آغاز جنگ تحميلي، به دليل نزديكي اسكادران هواناو به صحنه هاي نبرد و احتمال آسيب پذيري هواناوها، در اولويت هواناوهاي BH7 و پس از آن تعدادي از هواناوهاي SRN6 كه توانايي تحرك داشتند از خسروآباد خرمشهر به جزيره خارك انتقال يافتند.
هواناو كه تمامي قوانين حركت را زير پا مي گذارد، وسيله اي است كه بر روي زمين و آب بسيار سريع حركت مي كند و بسيار پر قدرت است و بر روي بالشتكي از هوا حركت مي كند كه سازه آن با سطح زمين تماس ندارد و روي آب نيز همانند موج به حركت درمي آيد. هواناوهاي بزرگ تا ارتفاع پنج متر از سطح زمين بالا مي روند و به اين ترتيب قادرند در هر شرايطي روي زمين حركت كنند.
كارشناسان نظامي مي گويند كه هيچ ساحلي از دست هواناو در امان نيست، با هواناو مي شود به ساحل هايي رفت كه با هيچ وسيله ديگري امكان رفتن به آن وجود ندارد، يعني يك وسيله آبي خاكي كامل كه در هر شرايطي قادر به انجام مأموريت است.
در شرايطي كه وسايل نقليه ديگر ناتوان مي شوند ، هواناو به كارش ادامه مي دهد. اين وسيله انعطاف پذيرتر از قايق و ارزان تر از بالگرد است.

هواناو

بيش از 15 هزار ساعت پرواز شناسايي
'عمليات گشت و شناسايي هوايي در شمال خليج فارس و ديگر مناطق جنگي، با بيش از15 هزار ساعت پرواز'، 'شركت مداوم در سلسله عمليات اسكورت كاروان‌هاي نفتي و تجاري'،'
شركت مؤثر در عمليات‌ ثامن الائمه، بيت المقدس، خيبر، بدر، والفجر8 و ...' و شركت در عمليات 'مرواريد' از جمله فعاليت‌هاي يگان‌هاي رزمي هوادرياي نيروي دريايي ارتش در دوران دفاع مقدس است.
از ديگر فعاليتهاي اين يگانها، ' پشتيباني از نيروهاي مستقر درسكوها و ايستگاه‌هاي دريايي مناطق عملياتي بوسيف، نهر قاسميه، قفاض، شهيد ترويجي و غيره 'و' پشتيباني پرنده هاي بال ثابت هوا دريا از نيروهاي خودي (20 هزار ساعت پرواز پشتيباني)' است.
هواناوهاي نيروي دريايي (هاوركرافت‌ها) نيز نقش به سزايي را (با بيش از ده هزار ساعت عمليات) در اجراي عمليات‌ بزرگي چون ثامن الأئمه، بيت المقدس، خيبر، والفجر8 و ... ايفا كردند.
بعد از فرمان تاريخي حضرت امام(ره) در آبان 59 مبني برشكست حصرآبادان و در پي عزل بني‌صدر، مقدمات همكاري جدي نيروهاي نظامي (ارتش و سپاه) فراهم شد و عمليات ثامن‌الائمه در نتيجه اين همكاري طراحي و اجرا شد.
بر اين اساس، لشگر 77 ثامن‌الائمه از فروردين‌ماه 1360 مسئوليت منطقه عملياتي خرمشهر و آبادان را از فرماندهي اروند دريافت نمود و با احداث جاده 'وحدت' ترددهاي جزيره آبادان را از دريا به خشكي تغيير مسير داد.
عمليات ثامن‌الائمه در ساعت پنج صبح پنجم مهر 1360 آغاز و در تاريخ دهم مهرماه همين سال و بعد از 6 روز نبرد موفقيت‌آميز به پايان رسيد.
طراحي ، فرماندهي و اجراي اين عمليات توسط نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران و با شركت و همكاري يگان‌هايي از سپاه پاسداران صورت پذيرفت. تيپ‌يكم لشگر 77 در منطقه ذوالفقاريه، تيپ دوم در منطقه فياضيه و تيپ سوم در منطقه دارخوين حمله را آغاز و با محاصره نيروهاي دشمن خطوط مورد نظر را تصرف كردند.
'مصرف و تأمين ساحل شرق رودخانه كارون با آزادسازي 150 كيلومتر مربع از زمين‌هاي خودي و خارج شدن آبادان از محاصره دشمن و كشته و زخمي شدن 3000 نفر از نيروهاي متجاوز و همچنين به اسارت درآمدن 1656 نفر از نيروهاي عراقي' ، 'انهدام 90دستگاه تانك و نفربر و 100 دستگاه از انواع خودرو، سرنگوني 3 فروند هواپيما و يك فروند بالگرد و نيز به غنيمت گرفتن 100 دستگاه تانك، 60 دستگاه نفربر، سه دستگاه لودر، 5 عراده توپ و 150 دستگاه خودرو'، از جمله نتايج اين عمليات بود.
از نكات قابل توجه در اين عمليات، طراحي منظم و انجام پيش‌بيني‌هاي مورد نياز در تمام زمينه‌ها و همچنين حضور مؤثر هواناوهاي نيروي دريايي ارتش در شكست حصرآبادان بود.
با صدور فرمان حضرت امام در آبان‌ماه 1359 مبني بر اين‌كه حصر آبادان بايد شكسته شود، اولين و تنها يگان‌هايي از ارتش كه با توجه به شرايط جغرافيايي خور و رودخانه و وضعيت محاصره آبادان مي‌توانست در صحنه عمليات حضور يابند هواناوهاي نيروي دريايي ارتش بودند.

هواناو


اين يگان‌ها 25 مهرماه 1359 در بندر امام خميني مستقر و از همان آغاز علميات، پشتيباني نيروهاي رزمنده، تخليه ساكنين منطقه، تخليه مجروحان، شهدا، اسرا و انتقال مهمات و تجهيزات جنگي را به‌نحو مطلوب انجام دادند.
منطقه عمليات هواناوها علاوه بر اين‌كه در زير آتش مستقيم توپخانه و تيربارهاي سبك و سنگين دشمن قرار داشت، از نظر مسير تردد در شب كه در خورها و رودخانه‌ها انجام مي‌شد از پيچيدگي‌هاي ويژه‌اي برخوردار بود و هر هواناو به‌طور مستقيم دو سورتي از بندر امام به بندر چوئبده و بالعكس با حدود 12 ساعت پرواز در هر شب را مي‌بايستي انجام دهد.
حضور هواناوها زماني در اين عمليات آغاز شد كه كليه راه‌هاي مواصلاتي آبادان قطع و شهر در محاصره كامل نيروهاي عراقي قرار داشت و امكان هيچ‌گونه پشتيباني شامل تقويت نيروهاي رزمنده و آمادهاي مختلف وجود نداشت و دشمن تا ايستگاه هفت پيش‌روي و جاده آبادان- ماهشهر قطع شده بود و دشمن توانسته بود وارد نخلستان آبادان در ساحل رودخانه بهمنشير شود.
فعاليت پشتيباني هواناوها به‌گونه‌اي بود كه پس از دو هفته تداوم عمليات، نيروهاي مدافع شهر توانستند جاني بگيرند و پيش‌روي دشمن را متوقف نموده و به‌تدريج امكان فعاليت و به‌كارگيري ساير تجهيزات دريايي از قبيل بالگردها، لنج‌ها و دوبه‌ها براي پشتيباني از منطقه فراهم شود.
نتيجه اين عمليات و انجام 900 ساعت پرواز در شب در خورها و رودخانه‌هاي منطقه عمليات، عملاً محاصره آبادان را شكست و موجب شد تا شرايط به‌كارگيري ساير وسايل پشتيباني كننده از نيروهاي رزمنده فراهم شود به‌نحوي كه لشكر 77 ثامن‌الائمه خراسان از فروردين 1360 مسئوليت منطقه عملياتي خرمشهر-آبادان را برعهده گيرد و در نهايت، عمليات آفندي ثامن‌الائمه در تاريخ پنجم مهرماه 1360 انجام و ساحل شرقي رودخانه كارون تأمين و ارتباط جاده ماهشهر-آبادان و اهواز-آبادان مجدداً برقرار شد.
بعد از ظهر روز دوشنبه 31 شهريور ماه 1359 ناگهان باراني از آتش بر خرمشهر باريدن گرفت و شهر را غرق در آتش و دود ساخت. براي اغلب مردم بروز چنين وضعي، قابل تصور نبود. در واقع پس از حملات هوائي عراق به فرودگاه‌هاي ايران در بعد از ظهر روز 31 شهريور 1359 يگان‌هاي زميني عراق مأموريت خود را شروع كردند.
دشمن با شناسائي قبلي از ميزان توان و نيروي مستقر در پاسگاه‌هاي مرزي و اطلاع از نقاط ضعف خودي، اقدام به هجوم كرد و قبل از حركت، اجراي آتش روي پاسگاه‌هاي مرزي و جاده‌هاي اصلي را تشديد نمود و علاوه بر اجراي آتش توپخانه، تانك‌ها و خمپاره‌‌اندازها، جاده خرمشهر – اهواز، پاسگاه كيلومتر 25 و پاسگاه شلمچه را زير بمباران هواپيماهاي خود گرفت.
عراق ابتدا سعي كرد عقبه اصلي خرمشهر يعني جاده خرمشهر – اهواز را تهديد كند و امكان مقاومت نيروهاي مستقر در پاسگاه‌هاي مرزي را خنثي سازد.
در 31 شهريور1359 نيروهاي ارتش عراق متشكل از لشكر 31 زرهي تيپ 26 زرهي و تيپ 33 نيروي مخصوص كه زير امر لشكر 5 پياده مكانيزه تقويت شده قرار داشتند، با پشتيباني هوائي و آتش توپخانه، هجوم گسترده‌اي را در محور شلمچه – خرمشهر آغاز كردند.
هواناو
 
شهر خرمشهر به علت موقعيت ويژه‌‌اي كه داشت براي دشمن از اهميت فوق‌العاده برخوردار بود و جنبه تبليغاتي اشغال آن مورد توجه جهاني قرار مي‌گرفت با شروع هجوم ناجوانمردانه دشمن، يك يگان تكاور دريايي كه جهت مقابله با گروهك‌هاي فعال در خرمشهر مستقر بود، بلافاصله با توان اندك به طرف شلمچه عزيمت و با اجراي تك‌هاي ايذايي و شكار تانك، تلاش گسترده‌اي را جهت مقابله و كند كردن پيشروي دشمن آغاز كرد.
گردان يكم تكاور دريائي هم‌زمان با تجاوز دشمن، به طرف خرمشهر عزيمت و در بامداد اول مهرماه 1359 در خرمشهر مستقر گرديد پس از انجام شناسائي از محورهاي پيشروي دشمن و كسب آمادگي‌هاي لازم، يگان‌هاي تابعه گردان در مناطق اقدام به سد پيشروي دشمن كردند.
با توجه به وسعت منطقه، استعداد و گسترش نيروهاي دشمن، يگان‌هاي تكاور دريائي با اجراي عمليات ايذائي، پدافند در نقاط اتكا، عمليات تاخيري و عمليات كمين توانستند نقش مؤثري را در به تأخير انداختن حركات دشمن و كند نمودن پيشروي ارتش عراق ايفا نمايند.
با وجود استعداد كم يگان‌هاي تكاور دريايي در مقايسه با استعداد برتر نيروهاي متجاوز (يك گردان در برابر 3 تيپ عراقي) شدت و اثرات اين عمليات در حدي بود كه بنا به اظهار يك افسر اسير عراقي، دشمن، مدافعان منطقه را حداقل يك تيپ تكاور دريايي تقويت شده با يگان‌هاي زرهي برآورد كرده بود.
پس از محاصره نزديك خرمشهر در اثر تشديد حملات دشمن كه از حجم‌آتش سنگين توپخانه و ساير جنگ‌افزارها برخوردار بود، تنها مدافعان خرمشهر يگان كوچكي متشكل از نيروهاي تكاور دريايي (يگان‌هاي تكاور دريايي در اثر فشار شديد دشمن تلفات زيادي را متحمل شده و استعداد آنها به مراتب كمتر از آغاز جنگ شده بود) و نيروهاي مردمي با تجهيزات نامناسب بود. اين نيروها تا آخرين نفس با حماسه آفريني توانستند مدت 34 روز در مقابل دشمن با قدرت عظيم مقاومت نمايند.
عمليات پدافندي خرمشهر كه حاصل 34 روز نبرد شديد و خونين بود. دشمن را در تحقق طرح اشغال سه روزه خرمشهر ناكام گذاشت و با وجود عبور دشمن از رودخانه كارون در محور مارد در تاريخ 21 مهرماه 1359 و رسيدن به نزديكي جاده خرمشهر – آبادان با پدافند يگان‌هاي تكاور دريائي در ايستگاه‌هاي 7 و اسكله 12 آبادان متوقف گرديد.
اگر چه در عمليات پدافندي خرمشهر عناصري از نيروهاي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروهاي مردمي شركت فعال داشتند، ولي مقاومت سرسختانه و حماسه‌آفريني تكاوران در 34 روز نبرد نابرابر در برابر دشمن، برگ زريني در تاريخ نيروي ‌دريائي ارتش جمهوري اسلامي ايران آفريد.
در اين عمليات غرورآفرين، نقش فرماندهي ناخدا يكم تكاور داريوش ضرغامي و ناخد ايكم هوشنگ صمدي در هدايت يگان‌ها در مقابل ماشين عظيم جنگي عراق در محور شلمچه – خرمشهر علي‌رغم فقدان پشتيباني لازم قابل تقدير است.
بررسي عملكرد هواناو دردوران دفاع مقدس و پيش از آن گوياي موفقيت و عملكرد مثبت اين وسيله در نيروي دريايي ارتش است.
اين واحدها با وجود شركت قابل توجه درماموريت‌هاي جنگي بدون كوچكترين تلفاتي از صحنه جنگ، سربلند خارج شدند. 

ایرنا
دوشنبه 19 اسفند1392 | 9:38 | امیر |

عملیات مروارید، مهمترین جنگ دریایی بر پهنه خلیج فارس
 

مقدمه

عملیات دریایی غرورآفرین مروارید در هفتم آذر سال 1359 توسط دریادلان جان برکف نداجا در شمال خلیج فارس و علیه نیروی دریایی دشمن انجام گرفت و در این عملیات ضربات سنگین و جبران ناپذیری بر پیکر دشمن وارد شد. این عملیات را می توان مهم ترین جنگ دریایی در پهنه خلیج فارس دانست .
براساس طرحی از پیش تهیه شده به طور روزانه و مستمر منطقه شمال خلیج فارس توسط بالگردهای نداجا مورد گشت و بررسی در دو نوبت صبح و بعدازظهر قرار می گرفت . ناوچه های موشک انداز نیروی دریایی ارتش ج .ا.ا نیز ماموریت داشتند تا با حضور در این منطقه علاوه بر مراقبت از سکوی نفتی ایران در صورت حضور یگان های دریایی دشمن نسبت به انهدام آن ها اقدام نمایند. در دو ماه نخست جنگ نبردهای دشمن به وقوع پیوست که با پیروزی ناوچه های موشک انداز نیروی دریایی و انهدام یا فرار واحدهای دشمن خاتمه یافت . در نتیجه این نبردها یگان های دریایی دشمن از رویارویی با ناوچه موشک انداز ا.ج .ا.ا. پرهیز نموده و به مخفی گاه های خود خزیده بودند. در آبان ماه سال 1359 با اجرای دو عملیات اشکان و شهید صفری علیه سکوهای البکر والامیه که ترمینال های بزرگ نفتی دشمن برای صدور نفت آن کشور می باشد تاسیسات سکوهای مذکور منهدم شدند. به این ترتیب دشمن از امکان صدور نفت از طریق این سکوها محروم و از نظر اقتصادی در تنگنا قرار گرفت .

منطقه عملیات

عملیات مروارید به مدت 10 روز (از تاریخ 1359 9 1 ) در منطقه ای به طول تقریبی 400 کیلومتر و به عرض 50 کیلومتر (به مساحت 20000 کیلومترمربع ) از شمالی ترین نقطه خلیج فارس تا محدوده عملیاتی نیروی رزمی 421 در منطقه دوم دریایی بوشهر را دربرمی گرفت .

برای دیدن متن کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید


ادامــﮧ مطلب
دوشنبه 19 اسفند1392 | 9:36 | امیر |

 

هواناو بومی «تندر» که توسط متخصصین اقتدارآفرین وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است با حضور سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد، این هواناو در دو مدل رزمی و ترابری عرضه می‌شود که مدل رزمی آن بنام تندر نام‌گذاری شده است.

 هواناو تندر که به پهپادهای شناسایی و امکانات جمع‌آوری اطلاعات نیز مجهز شده، قادر است مأموریت‌های مختلف و متنوعی در حوزه‌های نظامی به انجام رساند.

گشت ساحلی، شناور فرماندهی، عملیات شناسایی آفندی و پدافند میان برد آبی خاکی، شرکت در عملیات دفاع نامتقارن، حمل و نقل نفرات و تجهیزات برای پشتیبانی و لجستیک جزایر و سواحل، آمبولانس دریایی و عملیات امداد و نجات را میتوان از کاربردهای این هواناو ذکر کرد.

عبور از مناطق مسطح و صعب‌العبور مانند سطوح باتلاقی، شن‌زار، لجنی، نی‌زار، سطوح آب گرفته کم عمق و عبور از مناطق مین‌ریزی شده کم عمق، بدون نیاز به تجهیزات ساحلی را از دیگر ویژگی‌های هواناو تندر هستند.

 در آینده نزدیک با تکمیل آزمون‌های ساحل و دریا، الحاق هواناو رزمی- شناسایی تندر به ناوگان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

متخصصان وزارت دفاع، با طراحی و ساخت هواناو تندر نه تنها قادر شدند هواناو بومی رزمی کشور را تولید کنند، بلکه توانستند با نبوغ، نوآوری و خلاقیت در بخش سیستمهای مکانیک، الکترواویونیک، هیدرولیک، سامانه‌های الکتریکی و سوخت جهش و ارتقاء فناوری را رقم بزنند.

جمهوری اسلامی ایران در شمار 5 کشور دارای این فناوری است و قادر است نیازهای داخلی و صادراتی را با طراحی‌های متنوعی که انجام می‌دهد پاسخگو باشد.

 بر روی هواناو تندر انواع سلاح‌های ساخت وزارت دفاع مثل راکت، توپ و هواپیمای بدون سرنشین قابل نصب و بهره‌برداری است، گفت: با تولید انبوه این هواناو توان و تحرک عملیاتی نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران به نحو چشمگیری افزایش می‌یابد.

علاوه بر تأمین نیازهای رزمی، جابجایی مسافر، حمل بار در مناطق فاقد اسکله، امدادرسانی‌های هلال احمر در کمک به مناطق سیل زده، کنترل شیلات و شناورهای صیادی، حمل و نقل کارکنان و تجهیزات شرکت‌های فعال در دریا و مطالعات زیست محیطی دریا و ساحل را از جمله کاربردهای تجاری این هواناو است.

دوشنبه 22 آبان1391 | 23:58 | امیر |

 

از این نوع قایق بطور گسترده در رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 5 استفاده شد.شیوه ی اصلی نبرد این قایقها در درگیری با رزم ناوهای دشمن حمله ی زنبوری تعداد انبوهی از این قایقها و از جهات مختلف برای ضربه  زدن به دشمن می باشد.چیزی که در رزمایش پیامبر اعظم 5 شاهد آن بودیم و حدود 313 فروند از این قایق ها با سرعتی بسیار بالا به اهداف مورد نظر یورش بردند.این قایق ها هم بنا به اصول زرم ناهمتراز خوداتکا بوده و حتی در تصمیم گیری میدان نبرد نیز متکی به فرماندهی واحد نیستند.بدنه ی قایق ریپ 33 از جنس فایبرگلس است.به سختی این قایق ها به وسیله ی امواج رادار شناسایی میشوند.تقریبا در تمامی از این نوع قایقها موشک های دوش پرتاب ضد هوایی برای مقابله با اهداف هوایی وجود دارد.استفاده ی آسان و تعداد کم خدمه از دیگر ویژگی های این قایق است که در موارد لزوم میتوان حتی نیروهای مبتدی را برای استفاده از این نوع قایقها بسیج کرد.

پنجشنبه 6 مهر1391 | 23:12 | امیر |

 

شهپاد به معنای شناور هدایت پذیر از دور میباشد.در نیروی دریایی سپاه پاسداران به منظور از بین بردن ناو های آمریکایی ساخت اینگونه شناورها کلید خورد بدین گونه که این شناور های ضد رادار با سرعت بسیار زیاد به سمت نقاط حساس ناوهای هواپیما بر آمریکایی حمله ور شده و به موتور ناو صدمه وارد میکنه ((همانند کار زیردریایی های کوچک ایرانی که حدس زده میشود میتوانند یک اژدر قدرتمند را آرام و بدون سروصدا با خود حمل کرده و در نزدیکی ناو دشمن اقدام به شلیک به سمتش نمایند)).در مرحله ی دوم نیز با متوقف شدن ناو موشکهای ساحل به دریا وارد کار می شوند.اما آمریکا برای جلو گیری از این قضیه سه ناوچه به ناو های هواپیما بر خود اضافه کرد که حفاظت ناو ها رو عهدار بشن.سپاه سالهای قبل با با برنامه ریزی بر روی اینگونه شناورها این توانایی را در آنها بوجود آورد که به محض نزدیکی به ناوچه ها شناور داخل آب فرو رفته و با رد کردن ناوچه به ناو صدمه بزنه.اما آمریکایی ها با گذاشتن ورقه های توری مانند مستحکم در کنار موتور باعث شدند که اینگونه کار ها هم بی نتیجه شود.چندی است که وزارت دفاع تصمیم به ساخت قایق های پرنده گرفته.این قایق ها در نگاه اول برای شناسایی ساخته شده اند.اما با توجه به رادار گریز بدونشان این انتظار که این قایق ها در مواقع حیاتی و حساس به عنوان نیروی استشهادی علیه ناوهای دشمن اقدام کنند به دور نیست.اما باید اعتراف کرد که با پیشرفت صنایع دفاعی کشور چنین روشی هایی سالهاست در نیروهای مسلح مردود شده چون اکنون به واسطه ی موشکهای قدرتمندی چون موشک خلیج فارس میتوانیم هر شناوری را تا سطح مقطع یک دهم ناوهای کنونی آمریکا به راحتی منهدم کنیم. 

Picture Hosted by Free Photo Hosting at http://www.iranxm.com/

یکشنبه 2 بهمن1390 | 3:28 | امیر |

دريادارعلی فدوی، فرمانده نيروی دريایی سپاه پاسداران، می گويد ايران موفق به شبيه سازی و توليد قايق های بسيار سريع و پيشرفته "بليد رانر" (Bladerunner) شده است. آمريکا و بريتانيا از اين توانائی ايران اظهار نگرانی کرده اند.

طی مراسمی که با حضور دريادار علی فدوی در پايگاه دريایی بندرعباس برگزار شد ، ۱۲ فروند ازقايق های موشک انداز سپاه پاسداران از نوع ذوالفقار، طارق، عاشورا و ذوالجناح به آب انداخته شد.
به گزارش هفته نامه آمريکایی " ديفنس نيوز" دريادار علی فدوی گفت: «ايران يک فروند قايق " بليد رانر" ساخت بريتانيا را در اختيار دارد و با توليد انبوه اين نوع قايق شمار زيادی از آنها را دريک سال آينده در اختيار سپاه پاسداران قرار خواهد داد.»

به گفته فرمانده سپاه پاسداران ، اين قايق ها به موشک و اژدر مجهز خواهند شد.

فرمانده نيروی دريایی سپاه پاسداران در حالی اين سخنان را می گوید که يک سال پيش خبر گزاری های بين المللی از خريد قايق "بليد رانر" شماره ۵۱ موسوم به "براد استون چالنجر" از طريق آفريقای جنوبی خبرداده بودند.

اين قايق با دو موتور کاترپيلار با قدرت ۲۰۰۰ اسب بخار و تناژ ۵۱ تن و طول ۵/۱۵ متر در سال ۲۰۰۵ ميلادی در يک مسابقه قايق رانی توانست در مدت ۲۷ ساعت با سرعت متوسط ۶۳ گره دريائی ، به عبارت ديگر ۱۱۶ کيلومتر در ساعت، جزيره بريتانيا را دور بزند.

پس از اين مسابقه، اين قايق پس از چند بار دست به دست شدن به مالکيت يک بازرگان آفريقای جنوبی در آمد و در نهايت با يک کشتی تجاری به ايران حمل شد.

يک سال و نيم پيش، آمريکا پس از آگاهی از نيت جمهوری اسلامی برای خريدن اين قايق ، با ارسال نامه ای هشدار دهنده به مقام های آفريقای جنوبی، از آنان خواسته بود تا از فروش آن جلوگيری کنند اما نامه مذکور که در زمان تعطيلات پايان هفته فکس شده بود مورد بی تفاوتی مقام های آفريقای جنوبی قرار گرفت.

اينکه ايران چگونه اين قايق را خريده است در هاله ای از ابهام قرار دارد. دريادار فدوی بدون اينکه توضيحی در اين باره بدهد به تازگی گفت: اين قايق از طريق آفريفای جنوبی به ايران آورده شد و آمريکا تلاش کرد تا با ره‌گيری کشتی حامل اين قايق، از رسيدن آن به ايران جلوگيری کند ولی هنگامی نيروی دريایی آمريکا دست بکار شد که کشتی حامل اين قايق وارد آب های ايران شده بود.

فرمانده نيروی دريایی سپاه پاسداران از توليد انبوه اين قايق بسيار پيشرفته خبر داده است آن هم در زمانی که گزارش ها و خبرها از احتمال حمله نظامی به تاسيسات هسته ای ايران، درمطبوعات غربی اوج گرفته است و در مقابل فرماندهان نظامی ايران هم بار ها به دو کشور آمریکا و اسرائیل در مورد عواقب حمله به ايران هشدار داده اند.

دريادار فدودی دراين باره گفته است: «در صورت درگيری ما هيچ جايی نخواهيم بود که مورد اصابت قرار گيريم بلکه همه جا خواهيم بود تا دشمن را مورد اصابت قرار دهيم».

نيروی دريایی سپاه پاسداران که تامين امنيت جزاير و آب های ساحلی ايران درخليج فارس را به عهده دارد ، به زيردريایی های ۱۲۰ تنی "ميدجت" ، ناوچه های توپدارو موشک انداز و شمار زيادی قايق های تند رو مجهز است و واگذاری قايق های موشک انداز از نوع " بليد رانر" به اين نيرو ، توانایی رزمی آن را به نحو قابل ملاحظه ای افزايش خواهد داد.

برخی از کارشناسان نظامی درمورد خطرناک بودن قايق های نوع "بليد رانر" برای ناو های هواپيمابر آمريکایی ترديد دارند و می گويند اين قايق ها نمی توانند بيش از دو موشک ضد کشتی حمل کنند. اما توليد انبوه قايق های بسيار پيشرفته و سريع نوع "بليد رانر" و تجهيز آنها به سلاحهایی مانند اژدر حوت با سرعت معادل ۱۰۰ متر در ثانيه که ۳ تا ۴ برابر سرعت اژدرهای معمولی است، می تواند تهديدی بسيار جدی برای ناوهای خارجی باشد. اژدر حوت که از اژدر "اشکوال" روسی روبرداری شده است نزديک به شش سال پيش در آب های ساحلی جاسک آزمايش شد.

استراتژی نيروی دريايی سپاه پاسداران براساس استفاده از قايق های تندرو، زير دريایی های کوچک، موشک های ساحل به دريا و مين های دريایی پی ريزی شده است و این نیروی نظامی شيوه جنگ نامتقارن را برای رويارویی با قوای دشمن را انتخاب کرده است.

شماری از کارشناسان غربی ، بر پايه نتايج حاصله از رزمايش های دريایی با استفاده شبيه سازها، بر اين باورند که نيروی دريایی سپاه پاسداران در يک حمله زنبوری (يا حمله دست‌جمعی ناگهانی) عليه ناوهای آمريکایی در تنگه هرمز با به کار گيری شمار زيادی از قايق های مسلح، می تواند خسارات جدی به آنها وارد آورد.

چهارشنبه 5 آبان1389 | 22:40 | امیر |

 

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نخستین بار شناور هوشمند و منحصر به فرد خود را با نام مقدس یا مهدی (عج) که در صنایع دریایی سپاه به تولید انبوه رسیده است، در نخستین روز رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 5، با موفقیت کامل عملیاتی کرد.

 اين شناورهاي راكت‌انداز با نام «يا مهدي» داراي ظرفيت بالاي رهگيري و انهدام اهداف سطحي است. شناور ويژه «يا مهدي» به واسطه حجم كوچك، سرعت بالا و قدرت مانور زياد قابليت پنهان ماندن از ديد انواع رادارها را دارد.

اين شناور كه مجهز به انواع تسليحات پيشرفته ساخت داخل كشور است، قدرت تخريب بالايي در اهداف سطحي مانند ناوها را داراست. شناور رادار گريز «يا مهدي» كاملا بومي بوده و توسط متخصصان نيروي دريايي سپاه و صنايع دفاعي كشور ساخته شده و هم اكنون توسط اين نيرو به توليد انبوه رسيده و در يگان‌هاي رزمي دريايي سپاه به كار گرفته مي‌شود.

 با تولید انبوه و عملیاتی شدن شناور «یا مهدی» در خلیج فارس و دریای عمان، به نظر می‌رسد شناورهای سطحی متجاوز که در حال حاضر در این منطقه به سر می‌برند با خطر جدیدی که توسط رادار غیر قابل تشخیص بوده و در عین حال از تمامی سلاح‌های موجود در سازمان رزم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده می‌کند؛ روبرو شده‌اند.



دوشنبه 12 مهر1389 | 16:51 | امیر |

 

3 اسكادران قايق پرنده «باور2» طي مراسمي با حضور وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و فرمانده نيروي دريايي سپاه، به نيروي دريايي سپاه تحويل داده شد.


 

   باور 2 طراحي و ساخت مشترك سازمان هاي صنايع دريايي و هوايي و دانشگاه صنعتي مالك اشتر وزارت دفاع ، يك پرنده است كه ماموريت گشت زني و شناسايي بر روي دريا را انجام مي دهد. وي مسلح شدن به تيربار، دوربين هاي ديد در شب و ديد در روز ، ضبط و ارسال تصاوير و اطلاعات مورد نظر و همچنین رادار گریزی در آب را از ويژگي اين قايق ذكر كرد. وزير دفاع با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران جزو معدود كشورهايي است كه در مدت نسبتا كوتاهي كار طراحي، ساخت و بهره برداري قايق هاي پرنده را به انجام رسانده است، با اين تلاش، در حال حاضر ايران جزو باشگاه طراحان و توليدكنندگان پرنده هاي اثر سطحي است. تحويل اين حجم قايق پرنده نشان از پويايي، بالندگي و هم افزايي صنايع دفاعي وزارت دفاع است.
تجهيز نيروهاي دريايي ارتش و سپاه و نيروهاي مسلح كشورمان به امكانات و تسليحات پيشرفته و روزآمد ضمن تحكيم ثبات و ارتقاي امنيت پايدار منطقه در افزايش قدرت بازدارندگي جمهوري اسلامي ايران نقش موثري دارد.

پنجشنبه 8 مهر1389 | 20:26 | امیر |

 

مراحل طراحي، ساخت و توليد اين شناورها به دست تواناي متخصصين افتخارآفرين وزارت دفاع در صنايع دريايي وزارت دفاع صورت گرفته است.

شناور فوق سريع باور با سرعتي بالغ بر ۱۴۰ كيلومتر بر ساعت از بهترين انواع شناور هاي شناسايي به شمار مي رود . اين شناور تندرو ، مسلح به موشك هاي پيشرفته ضد اهداف سطحي و هوايي با قابليت قفل و رهگيري اهداف مي باشد . معمولا اكثر شناورهاي تند رو با افزايش سرعت و به طبع آن كم شدن اصطكاك با آب نمي توانند تعادل خود را حفظ نمايند و سرعت آنها از ۷۰ كيلومتر به بالا به منزله واژگوني و انحراف شديد خواهد شد ، اما در طراحي شناور باور طراحي بسيار مطلوب و مناسبي به عمل آمده است ، به طوري كه با افزايش سرعت جلوي شناور ديگر به اصطلاح بالا و پايين نمي پرد . ضمن اينكه اين شناور بر خلاف شناورهاي ديگر قابليت شليك موشك در حالت حركت را دارا مي باشد كه اين امر به توان رزمي آن افزوده است . اين شناور قابليت حمل ۲۸ نفر نيرو را داراست . استفاده از سيستم هاي راداري پيشرفته و سيستم هاي هشدار هواشناسي ، تجهيز به دستگاه هاي مين كار ، تجهيزات غواصي ، و شيشه هاي دو جداره ضد گلوله و جداره هاي ۳ لايه با آلياژ هاي مقاوم و سبك از ديگر ويژگي هاي اين شناور رزمي مي باشد . 

تا چندی قبل ۷۴ فروند از اين شناورها تحويل نيروهاي مسلح شده بود.همچنان هم توليد اين شناور در دستور كار وزارت دفاع قرار دارد.

پنجشنبه 10 تیر1389 | 22:32 | امیر |